הבלוג שלי​

מי שחושב על החלפת מפרק כדאי שידע
מה מחליף מפרקים חושב

You are currently viewing מי צריך ניתוח החלפת ירך

מי צריך ניתוח החלפת ירך

החלפת ברך לא עושים על רגל אחת |

שוב זה קרה לי. השעה 19:45. המטופלת הבאה היא האחרונה להיום. אפשר להודות באמת שאני "מעט עייף". חווה נכנסת לחדר. מטפחת ראש שתואמת לחולצה שתואמת לסנדלים שמצידם תואמים למחרוזת. היא מחייכת. המטופלים שלי מביאים לרוב למרפאה את החשש, את הכאב את הרצון שיבינו את הסבל שלהם. חווה מחכיית והחיוך שלה חווה מחזיר לי את הכוחות.
ואז… חווה מגישה לי צילום, ערמת מסמכים ואת השאלה הכל כך לא נכונה לי; "ד"ר רובין אתה יכול להגיד לי אם אני צריכה החלפת מפרק ירך? אמרו לי שיש לי שחיקת סחוס בירך בדרגה חמורה ושאם לא אעשה ניתוח היום בהמשך כבר לא יהיה את מי לנתח". רופאת המשפחה של חווה הלשינה עלי שאני אורטופד מנתח שלא רץ לנתח והפנתה אותה אלי לדעה שניה.
כמה טעויות יש בסיטואציה הזו. כמה נפוצה השיחה הזו.

הכנה לניתוח עם ד"ר אמיר רובין

אולי לפני שאני מפרט את הטעויות אנסה להציע הסבר להן. אז ככה…לדעתי מטופלים שבאים להתייעץ עם אורטופד מומחה בהחלפת מפרקים בנוגע לניתוח החלפת ברך או בנוגע לניתוח החלפת ירך מביאים איתם את מה שאני מכנה "מודל דלקת הריאות".

מהו "מודל דלקת הריאות"? אם חווה תסבול משיעול, חולשה וחום גבוה היא תפנה לרופאת המשפחה. הרופאה תשמע בקצרה את התלונות, תאזין לריאות, תזמין צילום חזה ובדיקות דם ואם הם יצביעו על כך שחווה סובלת מדלקת ריאות הרופאה תסביר לה שהיא צריכה ליטול אנטיביוטיקה למשך עשרה ימים. מה היה לנו כאן? ראשית, רוב האבחנה נשענה על בדיקות אובייקטיביות, היינו צילום החזה ובדיקות הדם. שנית, לא היה שום דיון על האפשרות של הימענות מטיפול או טיפול שאינו אנטיביוטי. לא נשקלו היתרונות של הטיפול באנטיביוטיקה לעומת החסרונות. הרופאה פשוט בדקה והחליטה. חווה הממושמעת שמעה בקולה כפי שמטופל חכם צריך לעשות. וזה הגיוני כי דלקת ריאות הוא מצב בו ישנה מחלה שיש לה גורם ברור, שהיא נוטה להתדרדר ושניתן להעלים את הגורם לה בעזרת טיפול קל, זול ועם מעט מאוד תופעות לואי. זו מחלה שבה התסמנים מצביעים על הגורם ואילו בדיקות אובייקטיביות כמו צילום ובדיקות דם מזהות אותו באופן קרוב לודאי. במחלה זו מצד אחד לרופא תפקיד ראשי בזיהוי הבעיה ומצד שני כשהיא מזוהה אין טעם לעשות דיון על היתרונות והחסרונות של הטיפול. מכוון שרק אדם מעורער בנפשו היה מעדיף להמנע מטיפול ברור שגם חווה "צריכה" לעשות כך.

כאבי ברכיים וכאבים במפרק הירך ממה שנקרא בטעות "שחיקת סחוס" שונים לחלוטין ממודל דלקת הריאות. ראשית במחלה הזו שהעם מכנה בטעות "שחיקת סחוס", הכאב הוא לא התסמין אלא, הבעיה. 88% מהאנשים שיש להם "שחיקת סחוס" בברך או בירך לא סובלים מכאב כלל. לא היום ולא אף פעם. 30% מאלו שהסחוס של הברך שלהם "גמור" לא סובלים משום כאב. כאב יכול להיות חמור בהנתן פגיעה מאוד קלה בסחוס ויכול להיות קל בנוכחות פגיעה חמורה. הצילום לא מראה אם יש כאב וכמה הוא חמור. הביעה היא הכאב ולא הפגיעה בסחוס. נקודה. ואם כך, יוצא שהרופא ממש, אבל ממש לא יכול לדעת כמה חמורה הבעיה. כשמדובר במה שנקרא שחיקת סחוס, חומרת הבעיה היא תלויה רק בכמה הכאב מפריע למטופל להנות מהחיים. יוצא שרק המטופל שמכיר את הכאב שלו ואת המגבלה שהוא יוצר, יכול לדעת כמה היא חמורה. מי שמכיר אותי יודע שאני מטיף לא להשתמש במונח "שחיקת סחוס" למה שנקרא בלע"ז אוסטאוארתיטיס. במקום זאת אני קורא לכאב הזה "תסמונת כאב ברכיים (או תסמונת כאב ירך) בנוכחות פגמים בסחוס". האמת הלא מוכרת היא שלא מדובר בבעיה שצפויה להתדרדר ורוב האנשים שסובלים היום מכאב בדרגה מסויימת לא יחוו החמרה עם הגיל.

בדלקת ריאות לא ממש חשוב עד כמה השיעול חמור ועד כמה זה מפריע. אם לא מטפלים מוקדם עלול לקרות אסון. בתסמונת כאב ברך או כאב ירכיים בנוכחות פגמים בסחוס, הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות הוא שהסובל מהם לא יצליח להנות מאורח חיים שכרוך בשימוש ברגלים. עכשיו אגלה לכם סוד מזעזע. במאה העשרים ואחת לא "צריכים" את הרגלים. ששש… אל תגלו לאף אחד שאמרתי את זה. טוב, אין ספק שזה ממש כיף להשתמש בהם והליכה מאוד מקלה על החיים, אבל בסוף היום יש לא מעט אנשים שלא לא יכולים להשתמש ברגלים והם חיים לא רע בכלל. השימוש ברגלים הוא שאלה של איכות וחיים ושל איכות חיים בלבד. כך, אם הטיפול בדלקת ריאות נועד לשמור על החיים הטיפול בכאב ברכיים או ירכיים נועד לשפר את האיכות שלהם. בהסתכלות הזו, ניתוח להחלפת מפרק דומה יותר לתרופה נגד שיעול מאשר לאנטיביוטיקה.

ההבדל בין ניתוח להחלפת ירך (או ניתוח להחלפת ברך) לבין אנטיביוטיקה הרבה יותר גדול מזה. החלפת מפרק היא ניתוח מוצלח מאוד ויש לה סיכוי מאוד גבוהה להביא להפחתה עצומה בכאב ולשיפור גדול בתפקוד אבל היא לא מחזירה את רוב האנשים למצב בו היו בגיל עשרים. זו לא אנטיביוטיקה שמעלימה את הבעיה מהשורש. החלפת מפרק שונה גם בכך שהיא עלולה לא לעזור מה שנדיר הרבה יותר עם אנטיביוטיקה. ולבסוף התגובה לאנטיביוטקיה לא דומה בכלל לתגובה לניתוחי החלפת מפרקים ועל הסיבוכים בכלל לא צריך לדבר.

| להגיע הכי מוכן שאפשר לניתוח

הסברתי את זה לחווה. היא הבינה מצויין. היא הבינה שהתפקיד שלי הוא לתת לה נתונים כללים על היכולת של ניתוח החלפת מפרק ירך לעזור, על תהליך ההחלמה ועל הסיכונים בכלל ועל כל אלו במקרה שלה. היא הבינה שההחלטה היא שלה ורק שלה. היא הבינה שמדובר בניתוח לשיפור איכות חיים שאף פעם ל א "צריך" לעבור אותו אלא, שלפעמים כמו במקרה שלה, כדאי לעבור אותו.

החלפת ברך בדרך הנכונה

היום חודש לאחר הניתוח חווה מאושרת שבחרה לעבור ניתוח החלפת מפרק ירך. ההחלמה היתה עוד יותר קלה אפילו ממה שציפתה (אכן ניתוח החלפת ירך בגישה הקדמית מאפשר החלמה עוד יותר קלה אפילו). היא שלחה לי סרטון שלה מטיילת בגלבוע עם מקלות הליכה נורדים והבטיחה לי שתשלח סרטון שלה הולכת בעוד חודש ללא מקלות בכלל.

ניתוח החלפת ברך לכל החיים

מכירים מישהו שמתלבט בנוגע להחלפת מפרק ירך. בדקו איתו עד כמה הוא מבין שהחלטה היא שלו והמנתח לא יכול לעשות יותר מאשר לתת לו נתונים על סיכוי וסיכון. אשמח לשמוע חוויות שלכם בנוגע להתלבטות בקשר להחלפת מפרק ירך או החלפת ברכיים.