הבלוג שלי​

מי שחושב על החלפת מפרק כדאי שידע
מה מחליף מפרקים חושב

ד"ר יש לי שאלה….זה קושר ל… נו, קצת קשה לי לדבר על זה….

איזה נושא חשוב וכמה חבל שכמעט לא מדברים עליו! אחד משלושת עקרנות שיטת ההחלמה המואצת הוא שלא נכון לחכות להחלמה כדי להתנהג כמו אדם בריא, צריך להתנהג כמו אדם בריא כדי להחלים מהר יותר. ומה מהווה התנהגות בריאה יותר מאשר גילוי חיבה, אינטמיות וכן, וגם יחסי מין? אינטימיות עם בן/בת הזוג ויחסי מין היא חלק חשוב מהתנהגות בריאה עבור רבים בגיל הצעיר פחות ועבורם נכתבו הדברים הבאים. יש כאלו שלא נמצאים במערכת יחסים בכלל או שמערכת היחסים אינה מאוד אינטמית. אין כאן נסיון לשפוט את מי שקשר אינטמי אינו חלק מהחיים שלו אם מבחירה ואם מחוסר ברירה. יש הרבה דרכים לחוות בריאות וקשר אינטמי הוא רק אחת מהן.

סקר בן רופאים אמריקאים הראה שפחות מ 20% מהמנתחים שמבצעים ניתוח החלפת מפרק משוחחים עם המטופלים שלהם על יחסי המין לאחר החלפת מפרק. רוב המנתחים בסקר טענו (שלא בצדק) שלאחר החלפת מפרק ירך צריך להמתין לפחות שלושה חודשים לפני שחוזרים לקיים יחסי מין וגם אז רק תנוחות מסויימות מותרות. סקרים אחרים מצביעים על שיפור בחיי המין לאחר החלפת מפרק ברך וירך אולם הזמן הממוצע לחזרה לפעילות מינית הוא בממוצא 2.8 עד 4 חודשים.

הנתונים הללו מטריד אותי. כן, מפריע לי שהנושא החשוב הזה לא עולה בשיחה עם המטופל אבל הרבה יותר מפריע לי שהדיון הוא על מה מותר ולא על עד כמה כדאי. מטריד אותי שהדיון בכלל הוא על יחסי מין בלבד כאשר ברור שמגע מיני הוא רק אחד הביטויים לקרבה אינטימית. האם באמת צריך לשאול כמה זמן לאחר לאחר הניתוח מותר לחבק את בן הזוג, ללטף את השיער שלו, לנשק אותו בעדינות וללחוש מילות חיבה באוזן שלו. אולי השאלה צריכה להיות איך זוכרים לעשות את כל אלו ואיך מתגברים על הכאב. גם לא ברור על בסיס מה המנתחים האמרקאים החליטו שצריך להמתין חודשים עד לחזרה לקיום יחסים. אז בואו נעשה סדר בדברים, בואו נדבר על התועלת שבגילויי אינטימיות מיד לאחר הניתוח וגם לפניו (וגם בכלל), על מה מותר (הכל) ומה אסור (שום דבר) ביחסי מין לאחר החלפת מפרק ועל דרכים בהם אפשר להתגבר על הקשיים לגלות אינטימיות ולקיים יחסי מין לאחר הניתוח.

כיצד אינטימיות עוזרת להחלמה מהחלפת מפרק?

התקופה המקודמת של ההחלמה מאופיינת בקושי לנוע ולתפקד. הקושי נובע משורה של תגובות ביולוגיות שהניתוח מעורר, מההרדמה ומהטיפול סביב הניתוח. גם מי שאוהב לאהוב עלול לאחר הניתוח להתקשות לחשוב על מגע פיזי כדבר נעים לאחר הניתוח. מטופל טיפוסי ירצה רק לשכב בלי לזוז כדי לברוח מהכאב בתקופה שמייד לאחר הניתוח. מסתבר שדווקא השכיבה הסטטית הזו מחמירה את המצב ומאיטה את ההחלמה. בתנועה יש כח ריפוי עצום, אבל כדי שיהיה קל יותר ללכת צריך שיהיה לאן ללכת. כאן נכנסת האינטימיות לתמונה. קרבה פיזית ורגשית מתוך קשב למצב של המחלים מהניתוח יכול לעורר דפוסי התנהגות של בריאות. האינטימיות יכולה להזכיר למטופל למה טוב לצאת מהשכיבה הסטטית ולחזור לקשר עם העולם.

יש יסוד להאמין שגילוי אינטימיות מעורר שרשרת של תגובות ביולוגיות שמאיצות את ההחלמה גם בדרכים אחרות. כולם כבר יודעים שחיבוק גורם להפרשת הורמון האוקסיציטין. הורמון זה בנוסף לתחושה של נעימות כללית שהוא נוסך, פועל כמפחית כאב רב עוצמה. ליטוף העור במקום רחוק מפצע הניתוח (לדוגמא, בפנים) מפעיל מנגנון שנקרא "מנגנון שער" שמפחית את הכאב באיזור הניתוח. קרבה פיזית ונפשית משרה באופן טיפוסי רוגע. רוגע הוא אמצעי טוב להפחתת רמת האדרנלין הורמון שמשתולל לאחר הניתוח. האדרנלין מעצים את הכאב, מעלה את הדופק, מפחית את זרימת הדם לגפיים, משרה תחושה של חרדה, ומעצים רגשות שלילים אחרים.  אינטמיות שמשרה רוגע מאיצה את ההחלמה על ידי ההפחתת רמת האדרנלין. כאשר המטופל מגיב לגילוי הקרבה, המילים הנעימות שנאמרות לו והמגע הפיזי מסיחים את דעתו. בזמן הסחת דעת מופעל איזור בגזע המוח שנקרא para aquaductal grey שגורם להפרשת חומר דמוי מורפין בחוט השדרה. חומר זה חוסם את מעבר כאב מהמפרק המנותח למוח ופועל כמו זריקה אפידורלית. כל מה שנאמר כאן לגבי אינטימיות נכון לגבי יחסי מין. על פי רוב, אני לא מועדד חזרה לפעילות מינית לפני עזיבת בית החולים. לאחר מכן אין שום איסור רפואי להתחיל מיד, אבל לרוב המוטיבציה לא תהיה משהו והיכולת עוד פחות. כך או כך, ברגע שמין הופך רלוונטי, ליחסי מין צפויה השפעה על ההחלמה דומה לזו שנזכרה למעלה והם יכולים להיות חלק מהטיפול להאצת ההחלמה.   

 

איך אפשר לייצר אינטימיות בין הטיפטוף של האינפוזיה לציפצוף של מד רוויון החמצן?

הדבר הכי חשוב הוא קודם כל להאמין שאפשר. אם מאמינים שאפשר ומתכוננים כמו שצריך זה הרבה יותר פשוט ממה שנדמה. אם בעל יכול ללחוש לאשתו היולדת כמה הוא אוהב אותה וכמה היא מדהימה בין ציפצופי המוניטור לא צריכה להיות בעיה להביע חיבה כבר בחדר התאוששות לאחר החלפת מרפק. למי שמגיע להחלפת מפרק יש בדרך כלל קילומטראז' לא קטן ביצרית אינטימיות. זוגות בגיל השלישי חוו בטח לא מעט תקופות של ריחוק וירידה באינטמיות. כמו סביב מעבר דירה, לפני חתונה של ילד ובזמן ההכנות לפסח, הדאגה לפני ניתוח יכולה לפגוע באינטימיות. לכן, מומלץ לזוגות שאחד מהם ממתין לניתוח להעלות בינהם את נושא האינטימיות ולתת לה מסגרת מוגדרת מראש לביטוי. יש שממליצים במהלך ההמתנה להגדיר "זמן שלנו" שנועד למתן תשומת לב הדדית. ממולץ גם להעלות זכרונות משותפים נעימים ואולי לעלעל באלבומי התמונות.

ברור שלשיח פתוח יש תפקיד קריטי בהכנה לאינטמיות לאחר הניתוח. המועמד/ת לניתוח חייב/ת לשתף בן/בת הזוג במחשבות על מה נראה רצוי ומה נראה לא רצוי בתחום גילוי האינטימיות לאחר הניתוח. אולי תרצה שאשתך תעזוב אותך בשקט לכמה ימים לאחר הניתוח ויהיה לך חשוב שלא תתנהג כמו בוס. אולי אתה דווקא מעדיף שיטפלו בך כמו תינוק וחשוב לך שלא יעזבו אותך לרגע. חשוב לנסות לדמיין איזה מגע פיזי יהיה נעים לאחר הניתוח; אחיזת יד, ליטוף, עיסוי הצוואר או כפות הרגלים, נשיקות וכו'. טוב לחשוב באופן יצירתי ועוד יותר טוב לנסות בבית. בן הזוג התומך צריך להכיר את הכוחות והחולשות שלו. נסיון לתת יותר ממה שיש לך לתת יכול להגמר לא טוב. בן הזוג התומך צריך להכין את עצמו ואת הצד השני למצב בו יתעייף, יעלב מהעדר החזר חיבה, או שימצא את עצמו חסר אונים. המועמד לניתוח צריך לקחת על עצמו לא להכנע לכאב ולתופעות השליליות האחרות ולהתכונן לקבל את החיבה באהבה ולהחזיר חיבה ככל יכולתו. ליטוף יהיה חסר משמעות אם הוא נתפס כביטוי של חיבה. חיבה אפשר לבטא גם בלי מגע. חשבו על הטון בו אתם פונים לבן הזוג, בחרו מילים שמביעות חיבה, השתמשו במבטים וכמובן כוונו את השיחה לאיזורים חיובים.   

 

אשתי חזרה הביתה לפני יומים ואני מפחד להתקרב אליה במיטה. מה לעשות?

אם בשלב ההמתנה לניתוח דברתם על אינטימיות, זה לא אומר שלא צריך להמשיך לדבר עכשיו לאחר הניתוח כשהמצב השתנה לחלוטין. החשש שלך שאשתך רוצה שיעזבו אותה בשקט ויותר מכך שכל מגע מעורר כאב מובן ואולי מוצדק.  אם אתה מרגיש רצון לקרבה אבל חושש, פשוט ספר על כך לאשתך. כל אחד אוהב להרגיש רצוי. אם הרצון שלך לא מלווה בתיסכול וכעס סביר שהיא תשמח לשמוע גם אם היא עדיין לא מוכנה לחיבוק. אם היא מוכנה, המגע צריך להיות בשלבים תוך בחינה מתמידה של התגובה. חשוב לא להרתע מהופעת כאב פתאומי. לאחר ניתוח אירועים של כאב פתאומי עז יכולים לקרות בלי קשר לכלום. גם בבית צריך לזכור שקרבה מתחילה בטון הדיבור ובמבט, ממשיכה בבחירת המילים ובתוכן ורק בהמשך מגיע למגע פיזי. מטופל אחד סיפר לי שלאחר הניתוח אשתו שרה לו שירים מהילדות שלו. מטופלת אחת סיפרה לי שכמה ימים לאחר החלפת ברך שימשה כמודל לבעלה הצייר החובב ונהנתה כל כך מהמבטים שלו (הוא צייר גם את החבישה על הברך).  

 

האם יחסי מין יכולים לגרום לנזק לאחר החלפת מפרק?

כפי שנאמר קודם, אין איסור רפואי לקיים יחסי מין מיד לאחר החלפת מפרק. כאשר מדובר בהחלפת ירך בגישה אחורית יהיה אסור לקיים יחסי מין בתנוחה שדורשת כיפוף של מפרק הירך שעולה על 80 מעלות. רוב מוחלפי הירך יעדיפו להמנע מתנוחה כזו גם לפני הניתוח כך שלא נראה שהאזהרה מאוד רלוונטית. בגישה הצידית יש מנתחים שמצעים לשמור על פיסוק בין הרגלים דבר שלא אמור להפריע בקיום יחסי מין. בהחלפת ירך בגישה הקדמית אין מגבלה על תנוחת הרגל וכך גם בהחלפת ברך. הגישה שלי היא שאין צורך להמנע משום תנוחה לאחר החלפת ירך כל עוד לא מופעל כח מהיר וחזק.

אבל…וזה אבל גדול. יחסי מין מלאים כרוכים בלחץ על מפרק הירך ועל הברכיים וצפוי קושי גם לאחר החלפת ירך וגם לאחר החלפת ברך. וזה עוד לפני ששאלנו על המוטיבציה. החולשה, הסחרחורת, הבחילה והטראוטמה הנפשית יכולים להוציא את החשק גם לדון ג'ואן מקצועי ולחתלתולת מין מועדת. גם הצד השני עלול שלא להמשך לבן הזוג הדאוב.

מה עושים אם היא רוצה ואני לא?

לשיחה יש תפקיד חשוב מאוד בהתקדמות לקראת חזרה ליחסי מין. מאוד עוזר שכל צד יודע מה הצד השני מרגיש. נושא הסימטריה ברצון למין הוא נושא שמעסיק מליוני מטפלים זוגיים בעולם וצריך לקחת בחשבון שהסיכוי לסימטריה לאחר הניתוח קטן מאוד. הסימטריה שצריך לתת לה את רוב תשומת הלב היא הסימטריה ברצון לעשות טוב אחד לשני. את רוצה אבל בעלך שעבר ניתוח כעת לא מרגיש מוכן? סביר שאם תגידי לו בחיבה שאת מחכה באהבה לרגע שיהיה מוכן ושמחה להסתפק בחיבוק, זה יעשה לו טוב. ברור שכעס במצב של אי סימטריה ישיג תוצאה הפוכה.

 

ואם כואב לי מאוד לקיים יחסי מין?

גם כאן שיחה פתוחה, תיכנון והדרגתיות חשובים מאוד. הכאב מאוד משתנה לאורך היום ואפשר לתכנן מראש כניסה למיטה בשעות בהם הכאב קל יותר, לנצל את הרגע אם פתאום הכאב פוחת או לקחת משהו חזק נגד כאב כשמתכננים משהו. יחסי מין מלאים כרוכים בד"כ בלחץ של אגן באגן, בפיסוק של הירכים ובתנועה של האגן של לפחות אחד מבני הזוג ובלחץ על הברכיים של אחד מבני הזוג. כמובן שאפשר להנות מאוד מיחסי מין שאינם כוללים חדירה אבל, אם בוחרים ביחסי מין מלאים, עדיף שמי שעבר את הניתוח ישכב על הגב. בד"כ כרית מתחת לברך תעזור להקל על הכאב. אם את אישה לאחר החלפת ירך, הפיסוק יכול להיות להכאיב וכך גם הלחץ על האגן. במקרה כזה אפשר לבחור בתנוחה בה בן הזוג שומר את רגליו פסוקות והאשה מצמידה את אותן. בן הזוג יכול לשאת את רוב משקלו על המרפקים ועל הברכיים ולהניח מעט מאוד משקל על בת הזוג. עבור שני המגדרים תנוחה חלופית טובה היא זו המכונה "כפיות" בה בני הזוג שוכבים על הצד עם הגב של בת הזוג אל פניו של בן הזוג. כרית בין הברכיים יכולה לעזור. ככל שהכאב פוחת כדאי לנסות לחזור למה שמוכר לכם כמה שעובד הכי טוב.

 

ד"ר אם אנחנו כבר מדברים יש לי בעייה….

אם קיים רצון לקיים יחסי מין אבל יש בעיות שמפריעות, הזמן שלפני הניתוח יכול להיות זמן מצויין לטפל בהם. אני מציע פנות לאיש/ אשת מקצוע בהקדם האפשרי ולדון בפתרון לבעיה. אם מדובר בתרופות כדאי להזכיר למי שרשם אותם את הניתוח המתוכנן ולוודא שלא צפויה בעיה בשימוש בתרופה בתקופה שסביב הניתוח.  באופן כללי מי שמרגיש שחסר לו מידע אל לו להסס לפנות לרופאת המשפחה, למנתח או ליועץ מתאים בתחום כדי להגיע לניתוח עם כמה שיותר תשובות.

ולסיום שתי עצות: 1. לדבר, לדבר, לדבר ו  -2. לא לחסוך בחומר סיכה.

 

לקריאה נוספת: הלפרין, א (2007).  מיניות ומין בגיל השלישי

 http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=1394